NIK chce rezygnacji z obowiązkowej matematyki na maturze. Dobry pomysł, czy absurd?

 Przemysław Świderski / Dziennik bałtycki

Katarzyna Stańko

Wraca dyskusja o matematyce na maturze Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, z którego wynika, że poziom nauczania matematyki w Polsce jest bardzo zły. NIK sugeruje, że egzamin maturalny z matematyki powinien być wobec tego czasowo zawieszony. Ministerstwo Edukacji odrzuca ten pomysł, eksperci komentują jednoznacznie - absurd, a nasi czytelnicy piszą do nas listy.

Wnioski z raportu NIK na temat poziomu nauczania matematyki w polskich szkołach są druzgocące. 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą, czyli 2. Wśród powtarzających klasę w latach 2015-2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Dane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Średni wynik z egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc.

Według ostatnich opublikowanych wyników testów PISA (międzynarodowego badania koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, OECD) w 2015 r. umiejętności matematyczne polskich uczniów w stosunku do 2012 r. obniżyły się. W 2015 r. Polska była pod względem wyników z matematyki na 17. miejscu. Spośród krajów UE lepsze wyniki mają Estończycy, Holendrzy, Duńczycy oraz Finowie.

Główną przyczyną niepowodzeń uczniów są - według NIK - wady procesu nauczania matematyki, w tym brak podziału klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów. Prezes NIK Andrzej Kwiatkowski skomentował wyniki raportu swojego urzędu w następujący sposób: „Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Proponujemy czasowe zawieszenie egzaminu z matematyki do momentu poprawy jakości nauczania tego przedmiotu w szkołach.”

NIK w swoim raporcie traktuje matematykę jako obciążenie, pisząc: „Uznając bezsprzecznie interdyscyplinarną wartość matematyki, należy podkreślić, że obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki nie stanowi sam jako taki wartości dodanej w procesie nauczania w szkołach ponadpodstawowych kończących się maturą. Wręcz przeciwnie, jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły. W ten sposób osoby nieplanujące związków z przedmiotami ścisłymi w swej dalszej ścieżce kształcenia mogłyby w sposób bardziej efektywny skupić się na przedmiotach istotnych z punktu widzenia ich dalszej drogi zawodowej. Co więcej, wstępna selekcja na poziomie liceum i technikum pozwoliłaby dyrektorom i nauczycielom matematyki na odpowiednią do potrzeb uczniów organizację zajęć w zróżnicowanych grupach, koncentrując uwagę szkoły na uczniach o uzdolnieniach matematycznych. Zapewniłoby to wzrost kompetencji uczniów pragnących kształcić się dalej na kierunkach ścisłych i politechnicznych, które są obecnie powszechnie kwestionowane przez rektorów uczelni.”

Czytelnicy piszą do nas

Po publikacji artykułu na temat raportu NIK ws. matematyki, otrzymaliśmy listy od naszych czytelników. Zdecydowana większość z nich broni matematyki na maturze:

„To jakieś kuriozum. NIK odleciał. Matematyka uczy logicznego myślenia. Jest podstawą do studiów politechnicznych. Trzeba dobrze uczyć i wymagać od młodych ludzi. Internet nie nauczy matematyki, logicznego myślenia. W nauczaniu jest pewien problem. Ja zdawałem maturę w 1971 roku. Jeśli na całą klasę maturalną 2 osoby nie zdały matury, to był problem. Można powiedzieć - sensacja. A dzisiaj co mamy, 50% zdawalności. Nikt mi nie powie, że za tzw. Komuny źle uczono. To nieprawda. Ja do dzisiaj jestem w stanie rozwiązywać zadania z matematyki na poziomie szkoły średniej. Ukończyłem Technikum Budowy Dróg i Mostów, gdzie matematyka w wielu przedmiotach była obecna, jak np. w mechanice budowli, w projektowaniu, geodezji itp. Reasumując, pewien klasyk powiedział: „ panie, nie chcesz mieć pan gorączki to zbij pan termometr”. Parafrazując tę wypowiedź, NIK mówi nam: nie mogą zdać matury z matematyki, zlikwidujmy egzamin maturalny z matematyki... . Paranoja XXI wieku. - napisał do nas pan Mieczysław.

Podobnego zdania jest pani Małgorzata, matka pięciorga dzieci i naukowiec:

- Bez korepetycji z matematyki nie da się przejść polskiej szkoły obecnie. W większości szkół, które nie mają profilu matematycznego poziom matematyki jest beznadziejny. Ja i mój mąż siedzimy z dziećmi nad matematyką i odrabiamy wspólnie lekcje, ale to nie wystarcza, bo program jest okrojony. Zdecydowaliśmy się rozszerzyć i uzupełnić to, czego uczą w szkole, bo chcemy, żeby nasze dzieci cos w życiu osiągnęły”.

Pan Kazimierz, inżynier pisze do nas w ten sposób:

- Matematyka jest królową nauk. Nie można jej zlikwidować na egzaminach. Matematyka jest podstawą niemal wszystkich dziedzin wiedzy i gospodarki

Nie brakuje radykalnych głosów, jak pana Andrzeja, emeryta: - Oni chcą ogłupić ten naród do reszty, mamy jak lemingi łykać wszystko, co nam podadzą w mediach. A logika ma iść w odstawkę razem z matematyką. Już widać efekty w społeczeństwie.

Są również głosy, które popierają sugestie Najwyższej Izby Kontroli i zawieszaniu matury z matematyki, jak pana Leszka, pracownika branży medialnej: - To, czy jest matematyka na maturze czy nie. Nie ma większego znaczenia. Kto chce niech się jej uczy. A kto nie, niech się uczy innych przedmiotów. Matura niczego nie weryfikuje, ponieważ i tak wszyscy ciągają na klasówkach, na egzaminach, na maturze również.

Mamy uczyć się całe życie. Matematyka powinna być podstawą

Zapytaliśmy o opinię dr hab. Agnieszkę Chłoń - Domińczak, byłą wiceminister pracy oraz b. kierownik programu Krajowe Ramy Kwalifikacji, obecnie pracownika Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. KRK miały w swoim założeniu stworzyć zestawu spójnych rozwiązań systemowych dotyczących kwalifikacji zawodowych i edukacyjnych nadawanych poza systemami oświaty KRK promują ideę uczenia się i zdobywania nowych kwalifikacji przez całe życie, a przygotowane zostały w ramach Procesu Bolońskiego i przyjęte w 2005 roku na konferencji w Bergen. Kraje UE, tworząc Krajowe Ramy Kwalifikacji, są zobowiązane do wystawiania zaświadczeń o kwalifikacjach (np. dot. dyplomów uczelni) z odniesieniem do odpowiedniego poziomu europejskich ram. KRK zostało stworzelone po to, aby „docenić” nieformalne sposoby zdobywania wiedzy i umiejętności. Jednak wciąż niewielu wie o istnieniu tego systemu.

- Likwidacja matury z matematyki jest absurdalnym pomysłem - mówi Chłoń-Domińczak. - Brak weryfikacji umiejętności z tego przedmiotu oznacza, że uczniowie przestaną się go w ogóle uczyć. To przykrycie problemu, a nie jego rozwiązanie. Świat staje się coraz bardziej złożony, aby dobrze odnaleźć się na rynku pracy potrzebujemy matematyki, która jest podstawą większości innych nauk. Wymagania rynku pracy są takie, że powinniśmy się uczy i zdobywać nowe kwalifikacje przez całe nasze życie zawodowe. Badania pokazują, że Polacy w życiu codziennym mają problemy z matematyką i logicznym myśleniem, wyrzucenie jej z matury tylko pogłębi problem - podsumowuje dr Chłoń-Domińczak.

MEN odpowiada na raport

Ministerstwo Edukacji Narodowej odrzuciło pomysł czasowego wyrzucenia matematyki z matury. Do raportu NIK-u resort odniesie się szczegółowo w ciągu kilku dni. - Masz pan gorączkę - stłucz pan termometr - skomentował propozycję NIK wiceminister edukacji Maciej Kopeć, wskazując, że MEN od września zwiększy liczbę metodyków od nauczania matematyki w szkołach i poprawi metody nauczania. - Matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich. Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego. - Postulowana przez NIK zmiana zawiera wewnętrzną sprzeczność. NIK wysnuwa wnioski o skuteczności na podstawie przede wszystkim wyników matury z matematyki, której „zawieszenie” Izba proponuje - pisze MEN w komunikacie.

Jak jest w innych krajach?

W Czechach, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Rumunii, Islandii egzamin z matematyki jest obowiązkowy dla uczniów w określonych dziedzinach. W Wielkiej Brytanii odpowiednikiem matury jest GCE (General Certificate of Education), który składa się z serii egzaminów z różnych przedmiotów, na różnych poziomach, wybieranych przez zdających. Matematyka, podobnie jak inne przedmioty nie jest obowiązkowa, niemniej jest wymagana przez uniwersytety w procesie rekrutacji na niektóre kierunki. W Austrii matematyka obowiązuje na maturze w akademickich szkołach średnich, a jest przedmiotem do wyboru w szkołach średnich zawodowych i technikach. W Hiszpanii dotyczy to egzaminu Selectividad, stanowiącego rodzaj „matury”. Jest to nieobowiązkowy egzamin zdawany po zakończeniu edukacji na poziomie średnim przez uczniów, którzy chcą studiować.

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

28.02.2019, 09:17

Dokładnie. Matura się zdewaluowała w ostatnich dekadach.

27.02.2019, 16:55

A kto powiedział, że młody człowiek koniecznie musi mieć maturę?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na demaskator24@polskapress.pl

Masz materiał do sprawdzenia?

Prześlij do nas informacje, które weźmiemy pod lupę

Czytaj także

Polecane dla Ciebie